Lagerbyte i framhjul till Teutonia Mistral S

Another short post in Swedish.

Framhjulen på vår Teutonia Mistral S (som vi har fått av några snälla vänner och nog är runt 5 år gammal) började gnissla något hemskt nu när det blev fuktigt ute. Lagren kändes rätt slut och ett av dem hade inte ens kvar tätningen på sidan. Jag gjorde en fulfix genom att proppa det trasiga lagret fullt med fett och täcka för det med en plastbricka som jag skar ut ur en “big-pack”-låda och fyllde resten av lagren med olja (eftersom det inte gick att få bort tätningarna för att få i fett som jag borde ha använt) och fick igång dem hjälpligt, men bestämde mig för att det var lika bra att byta ut dem ändå.

Lagrena i framhjulen på Mistral S är av modellen 6001Z, två stycken i vardera hjul. Z i beteckningen betyder att det är plättätning på sidan (som inte går att ta bort). Efter att ha pysslat om lagren på mina cyklar har jag insett att man kan behöva öppna och fylla på fett med jämna mellanrum så jag beställde lager med gummitätningar på sidorna, modellbeteckning 6001 2RS (2:an står för att det är dubbla tätningar). Jag beställde från http://www.kullagergrossisten.se/ och hade lagren hemma i brevlådan på ett par dagar.

Jag har inga bilder från själva bytet, men det var inte så komplicerat. Det sitter en plastaxel inpressad i lagret som jag fick bort genom att trycka in en tunn skruvmejsel mellan lagret och plastdistansen som sitter längst ut på axeln. När jag hade fått ut den en bit så använde jag en kraftigare skruvmejsel och till slut en polygrip för att få bort axeln. Det gäller att vara lite försiktig eftersom det är plast och lätt att skada. Två av lagren följde med axeln ut, de två andra var jag tvungen att pressa ut med en hemmagjord avdragare (gängstång, mutter i lämplig storlek för att pressa ut lagret och en stor hylsa på utsidan som mothåll). Ska se om jag kan ordna en bild, men det är samma princip som när man drar ur lager i cykelramar och liknande.

Maintenance

Gamla skräplager, rostiga och smutsiga.

Jag pressade i de nya lagren med samma verktyg (går mycket lättare än att få bort dem) och tryckte tillbaka plastaxeln.

Maintenance

Nya lager med gummitätningar i hjulen. Den här bilden är tagen efter att hag har tryckt tillbaka plastaxlarna också.

Hjulen är som nya igen (nåja) för strax över en hundring.

Leave a Reply

